Veliko novopečenih avtorjev knjig se sooča z izzivi, ko pride čas za izdajo njihove prve knjige. Ali se naj najprej lotijo pisanja vsebine knjige ali oblikovanja naslovnice? Naj izdajo knjigo v samozaložbi ali s pomočjo že uveljavljene založbe? Kakšni so zneski oblikovanja knjige? Ali potrebujejo lektorja?
Tu vam lahko z dosedanjimi večletnimi izkušnjami svetujemo na področju oblikovanja knjige v samozaložbi. Kako pripravljeno gradivo pričakujemo grafični oblikovalci dostavljeno za oblikovanje, katere podatke potrebujemo od avtorja za izdelavo ponudbe in za začetek oblikovanja ter par informacij, ki jih avtorji velikokrat ne vedo ob začetku pisanja knjige.
Želim pridobiti ponudbo za oblikovanje naslovnice in preloma strani knjige
Pri izdelavi informativne ponudbe lahko pride tudi do odstopanj glede na dostavljeno gradivo. Informacije, ki jih potrebujemo oblikovalci za izdelavo čim bolj realne ponudbe za oblikovanje so:
- število besed v sami vsebini knjige (število strani tu ne pride v upoštev, ker je le to odvisno od velikosti strani, ki jo imate nastavljeno v Wordu, razmika med vrsticami, velikosti pisave, vrste pisave…). Za izdelavo ponudbe je dovolj okvirno število besed.
- ali bo v knjigi le besedilo ali bodo vstavljene tudi slike ali tabele? V primeru slik in tabel je zaželjeno, da se posreduje primere ali dokončano vsebino knjige, da oblikovalec lahko oceni zahtevnost oblikovanja.
- boste vsebino tiskali barvno ali črno-belo?
- velikost knjige (A5, A4, kvadrat, …)
- bo vezava broširana ali trda? Tu se priporoča najprej dogovor s tiskarno, da določite vse parametre tiska, da ne pride pri oblikovanju do kakšnega nesporazuma. Kasneje namreč, ko je knjiga že oblikovana, kakršnokoli spreminjanje velikosti knjige, razmikov med vrsticami, pisave ali velikosti odmika od robov listov predstavlja dodatni strošek, ker je potrebno ponovno oblikovanje vsebine knjige v celoti.
- potrebujete oblikovanje naslovnice knjige ali samo vsebine ali oboje?
- imate že kakšne določene želje glede samega izgleda? Lahko pošljete tudi primere naslovnic, ki so vam všeč – tako lahko najboljše predvidimo zahtevnost oblikovanja.
- bo naslovnica klasična ali z zavihki na prvi in zadnji strani? Ponavadi so tam zapisane informacije o avtorju, sami vsebini knjige… to informacijo prosim pridobite pri tiskarni, ko potrdite končno ponudbo za tisk.
- potrebujete tudi portretno fotografiranje? Za naslovnico ali le za fotografijo avtorja? To omenite ob oddaji povpraševanja in posredujemo vam ponudbo tudi za fotografiranje. Več o portretnem fotografiranju si lahko preberete tukaj.
- potrebujete tudi predstavitveno spletno stran, ki bo predstavila vas in vašo knjigo v najboljši luči? Več o izdelavi spletnih strani si lahko preberete tukaj.
Ste si zamislili unikatne ilustracije v podobi vaše knjige?
Veliko avtorjev ne ve, da grafični oblikovalci niso vedno tudi ilustratorji. Ilustracija je druga panoga, kjer je glavno risanje. Pri grafičnih oblikovalcih pa je glavno delo sestavljanje različnih elementov v estetsko celoto. Torej avtorji, ki želite imeti unikatno ilustracijo, boste morali pred začetkom oblikovanja najprej poiskati ilustratorja. Ta vam bo končni izdelek dostavil v digitalni obliki (sken z belim ozadjem – JPG ali pa vektorska slika – PDF ali AI).
Velikokrat so ilustratorji specializirani le za risanje, kar pomeni, da vam ne bodo znali primerno pripraviti naslovnice ali vsebine knjige za tisk. Najbolj primerna je tu komunikacija hkrati z ilustratorjem in grafičnim oblikovalcem. Oblikovalec sporoči v kakšni obliki potrebuje ilustracijo, ilustrator pa oblikovalcu sporoči njegovo vizijo. Oblikovalec tako ilustratorju javi, kako približno predvideva postavitev skice na naslovnici knjige.
Grafični in slikovni elementi
Del grafičnega oblikovanja je tudi iskanje licenčnih fotografij in ilustracij za naslovnico in vsebino knjige. Vsi grafični elementi morajo biti licenčni, za kar poskrbi oblikovalec in je vključeno v samo ceno oblikovanja knjige.
Ko sporočite vaše želje glede tega, kar želite, da naslovnica knjige izraža, oblikovalec poišče ustrezne elemente na raznih portalih, kot so Shutterstock, Istock in podobno ter jih vključi v prvotne osnutke.
Če imate želje po kakšnih izredno specifičnih elementih, ki jih na teh portalih ni možno najti, vam to sporočimo – v tem primeru je priporočljivo poiskati ilustratorja.
Priprava osnutkov in predogledov
V grafično oblikovanje naslovnice je vključena izdelava več različnih osnutkov (ponavadi 3-5) na podlagi vaših želja. Bolj specifično boste opisali vaše želje in več primerov boste poslali, kaj vam je všeč, kakšen stil imate, bolj se bomo lahko približali željeni podobi že s prvimi osnutki.
V kolikor je potrebno izdelati več osnutkov kot predvideno, pride do odstopanja cene pri ponudbi – več porabljenega časa za popravke in različne variante, večji je znesek oblikovanja. Zato se trudimo že v samem začetku ujeti čim boljši približek vaše vizije.
Za vsebino knjige se navadno naredi 1-2 različni varianti v PDF obliki, na podlagi katerih se odločite za stil. Lahko se seveda naredi tudi kombinacijo elementov iz obeh variant. Osnutke se vedno dela na prvih straneh – npr. prvo poglavje knjige, da se določi končno obliko izgleda pred oblikovanjem celotne vsebine knjige. Kot omenjeno, kakršnakoli naknadna sprememba velikosti pisave ali razmikov med vrsticami po tem, ko je celotna vsebina že oblikovana, pomeni ponovno oblikovanje celotne vsebine knjige in tudi dodatni strošek.
Kakšna je cena oblikovanja knjige?
Ponudbo se določi za vsakega posameznika posebej, ko pošlje vse potrebne informacije, da lahko oblikovalec določi predvideno zahtevnost in porabljen čas za oblikovanje.
Cena za oblikovanje naslovnice knjige s pripravo za tisk znaša povprečno 280 EUR, za oblikovanje vsebine knjige (preloma strani) pa 380 EUR. Vse to je odvisno od količine besedila, vrste vsebine (besedilo, slike, tabele…), vaših želja in iskanja specifičnih grafik, slik … Zato priporočamo, da pri oddaji povpraševanja navedete čim več podrobnosti glede vsebine knjige, izgleda, kaj vam je všeč.
V ceno oblikovanja je vključen tudi 3D predogled naslovnice knjige, ki ga lahko potem uporabljate za promocijo na socialnih omrežjih, v medijih in drugje, še preden je knjiga natisnjena.
Kako dostaviti vsebino knjige oblikovalcu?
Za izdelavo osnutka vsebine knjige še ni potrebno, da je besedilo lektorirano. Ko pa se potrdi izgled vsebine za izdelavo celotnega preloma strani knjige, pa je zelo pomembno, da je vaše besedilo dokončno in lektorirano. Torej pregledano s strani lektorja in še enkrat z vaše strani (vedno se najdejo kakšne napakice tudi po lektoriranju). Večji popravki vsebine po že izdelanem prelomu strani lahko namreč pripeljejo do podrtja postavitve. Tako priporočamo, da je vaše dostavljeno besedilo oblikovalcu kar se da dokončno in večkrat pregledano. Tako se izgonemo nepotrebnemu dodatnemu porabljenemu času za oblikovanje in s tem dodatnim stroškom za popravke.
Za oblikovanje naslovnice pa je pomembno že v začetnem delu, da je naslov knjige končen in se ne spreminja naknadno. Če imate kakšne podnaslove za knjigo ali pripise za na naslovnico, je priporočeno, da se to po izdelanih osnutkih ne spreminja. Pomembno je, da se naslov določi že pred izdelavo osnutkov, saj igra dolžina besed in količina besed veliko vlogo pri postavitvi izgleda naslovnice. Ko se potrdi prva stran naslovnice pa je pomembno tudi, da se pošlje besedilo za zadnjo stran knjige (ali celo za zavihke na naslovnici) v končni obliki. To pomeni, da je lektorirano in da ne prihaja do večjih sprememb v dolžini besedila.
Oblikovanje besedila za vsebino knjige
Besedilo pri vsebini knjige naj bo povsod v obliki stavka. Začetek stavka torej z veliko začetnico, nato male tiskane črke. Velikokrat namreč avtorji pošljejo zapisane naslove poglavij v TISKANI OBLIKI, kar pa predstavlja težave za oblikovalca. V naslovih se lahko pojavijo kratice, kraji, imena, kjer se mora vedeti, kje je velika začetnica. V večini primerov namreč vaši naslovi poglavij ne bodo zapisani z velikimi tiskanimi črkami.
Kazalo vsebine naj se naredi na začetku vsebine, tudi če ni številk strani in tudi če želite, da naj bo po oblikovanju celotne vsebine to kazalo na koncu knjige. Dobro je namreč pri nekaterih knjigah, da se razločno vidi hierarhija naslovov vsebine. V primerih kjer obstajajo podnaslovi pod glavnimi naslovi in to v vsebini ni dovolj razločno prikazano, le-to kazalo vsebine razreši in ne prihaja do nepotrebnih naknadnih popravljanj vsebine.
Slikovni material za oblikovanje
Če imate slike ali grafike za vstavljanje v vsebino knjige, priporočamo, da se slike vstavi kar v Word in sicer na mesto, kjer želite, da bi slika bila v sami vsebini. Ker pa Word ves grafični material skrči in je potem resolucija preslaba za tisk, služi to le za oblikovalca, da takoj vidi, kam katera vsebina spada. Vse slike in grafike pošljite prosim v čim višji resoluciji. Za tisk je priporočljiva resolucija 300 dpi v JPG obliki, ali pa če imate vektorsko obliko pošljite v PDF, SVG ali AI obliki. Slike lahko pošljete preko Wetransferja ali Dropboxa ali katere druge platforme za dostavljanje večjih datotek. Preko e-pošte žal to največkrat ni možno, ker je omejitev velikosti prilog postavljena na 20 – 30 MB.
Vse slikovne datoteke prosim preimenujte zaradi lažje preglednosti in organizacije, lahko po vrstnem redu, npr. 01.jpg, 02.jpg in tako dalje.
Kako je s CIP in ISBN kodo? Kje ju pridobim? Kako se generira črtna koda na zadnji strani naslovnice? Kaj je kolofon?
CIP kodo generira NUK, več informacij o tem boste našli na njihovi spletni strani. Vsaka knjiga mora imeti kazalo vsebine, kolofon in CIP kodo. Za pridobitev CIP kode boste potrebovali oblikovano naslovnico in oblikovanih prvih nekaj strani vsebine, vključno s kolofonom in kazalom vsebine. To se pošlje na NUK, ki pa vam potem pošlje CIP, ki ga posredujete oblikovalcu za vstavitev v vsebino knjige. Navadno je to na začetku ali na koncu knjige, pod kolofonom.
Kolofon mora navadno vsebovati naslov (podnaslov), podatke o vseh avtorjih (piscu besedila, prevajalcu, ilustratorju, fotografu, prireditelju, piscu spremne besede, ostalih sodelavcev pri nastanku publikacije), izdaja, kraj in založbo, leto izdaje, število natisnjenih izvodov, maloprodajno ceno publikacije. Več informacij lahko poiščete na spletni strani NUK-a.
ISBN kodo vam pošlje NUK, oblikovalec ali tiskar pa vam lahko na podlagi kode generira črtno kodo, ki pride na zadnjo stran knjige in služi za identifikacijo knjige, avtorja itd.
Želim ponudbo za oblikovanje knjige
Super! Veselimo se vašega povpraševanja! Lahko izpolnite kontaktni obrazec ali pa nam pošljete e-pošto na info@eving-oblikovanje.si.